Candidate experience: Wat is het?
Concreet omvat candidate experience alle interacties die kandidaten doorlopen tijdens een sollicitatieproces.
Iedereen die op zoek is naar een (nieuwe) jobopportuniteit, doorloopt verschillende fases in het sollicitatieproces. Elk van deze fases bevat ervaringen die bijdragen tot candidate experience. De ervaring van het sollicitatieproces heeft een grote invloed op de keuze om een aanbod voor een job te accepteren. Kortom, tijdens elke touch point krijg je als bedrijf de kans om een goede ervaring te creëren voor je sollicitanten. En dat is belangrijk want volgens kandidaten weerspiegelt de manier waarop ze worden behandeld tijdens het wervingsproces, hoe het bedrijf zijn werknemers behandelt. Een positieve candidate experience geeft kandidaten een gevoel van waardering, enthousiasme en respect, waarmee jij jouw aantrekkelijkheid als werkgever verhoogt.
Candidate Experience: zes relevante touch point in het sollicitatieproces
Opvallend: Niet iedereen doorloopt het hele proces.
Als iemand bijvoorbeeld na de fase overweging niet meer geïnteresseerd is in de vacature of als een kandidaat niet geselecteerd wordt, stopt het proces daar voor hem. Het proces en dus ook de candidate experience is dus voor elke kandidaat verschillend.
Bewustwording
De candidate experience begint bij bewustwording. Dit wil zeggen dat er kandidaten via verschillende kanalen (social media, website, E-mail, VDAB, LinkedIn…) in aanraking komen met vacatures.
Overweging
Een kandidaat die zich in deze fase bevindt stelt zichzelf de volgende vraag: “hoe goed en aantrekkelijk vind ik deze vacature?” Men gaat in deze fase op zoek naar reviews. Indien deze review negatief is, verliest het merendeel van de werkzoekenden interesse in de organisatie.
Interesse
Tijdens de interessefase gaat een kandidaat informatie vergaren en verwachtingen creëren. Zo bekijkt deze de social media en de ‘over ons’-pagina op de website van het bedrijf. De employer branding speelt hierbij een belangrijke rol:
- Is de cultuur van de organisatie representatief weergegeven?
- Wat onderscheidt deze organisatie van de anderen?
Solliciteren
Op het moment dat een kandidaat zijn sollicitatie instuurt, is de duur en complexiteit van het proces van belang. Het moment dat een organisatie contact opneemt met een kandidaat, kan de candidate experience maken of breken. Het gemiddelde recruitmentproces duurt 23.7 dagen. Doe je er langer over, dan is de kandidaat wellicht afgehaakt of zelfs niet meer beschikbaar.
Selectie
Tijdens de selectie vinden de sollicitatiegesprekken en eventuele opdrachten plaats. Het is belangrijk dat dit proces in verhouding is met het niveau van de functie. Niemand wil, ongeacht de functie, een lang en zwaar sollicitatieproces van meerdere maanden doorlopen, of wel?
Beslissing over voorstel
Aannemen is de allerlaatste stap in de candidate experience. In deze fase krijgt de kandidaat ook een aanbod.
-Past de kandidaat qua kwaliteiten en waarden bij de functie en de organisatie?
-Hoe was de communicatie naar de kandidaat?
-Wat vind de kandidaat van de arbeidsvoorwaarden?
Candidate Experience: Waarom is het belangrijk?
Kandidaten verwachten nuttige feedback terug voor de tijd en moeite die ze investeren in een sollicitatie. Het is belangrijk dat hij een positief gevoel over de organisatie krijgt, ook wanneer hij of zij het niet geworden is. Als een kandidaat een goede ervaring heeft met solliciteren bij jouw organisatie, is hij of zij eerder geneigd om deze goede ervaringen met anderen te delen. En dat verbetert de reputatie van de organisatie. Zo ben je ook aantrekkelijker voor talent.
Candidate Experience: Het belang van tijdige communicatie met de kandidaat
Op tijd communiceren is dus van enorm belang! Zeker dankzij de technologie van nu, verwachten sollicitanten steeds sneller contact met / feedback van de organisatie. Dit betekent niet dat er zo snel mogelijk een beslissing dient te worden genomen. Maar de kandidaat moet wel duidelijkheid krijgen over wanneer hij /zij iets van de organisatie te horen krijgt. Het gaat er dus niet alleen om of de kandidaat binnen bepaalde tijd hoort of hij uitgenodigd is, maar dat hij weet waar hij aan toe is. Bijvoorbeeld alleen al dat de organisatie zijn sollicitatie heeft ontvangen.
Candidate Experience: Ook als ‘ie het niet geworden is
Het is zo gemakkelijk: een standaard afwijzing sturen naar sollicitanten die je niet wil uitnodigen. Een onderstaand voorbeeld van mail heeft iedere sollicitant wel eens gehad. Tijdige, accurate en transparante communicatie, is van cruciaal belang voor een goede candidate experience. Een gepersonaliseerde mail geeft daarenboven voor een afgewezen kandidaat een veel positievere indruk. Dit omdat het inzicht geeft in waarom hij/zij als individu niet geschikt was voor desbetreffende functie en het gevoel geeft dat jij als bedrijf echt aandacht hebt besteedt aan diens sollicitatie.
Candidate Experience: Het effect in een notendop
Een goede candidate experience levert een goed werkgeversimago op, ook als de kandidaat is afgewezen. Als mensen jouw organisatie aanraden als werkgever, ben je aantrekkelijker voor talent.
Een slechte candidate experience daarentegen zorgt voor reputatieschade en voor minder sollicitanten. Dit zorgt er dan weer voor dat jij als organisatie …
- vaak veel en groot talent misloopt
- meer tijd en geld moet steken in de zoektocht naar een geschikte persoon
- vaker zal moeten settelen voor een “middelmatige kandidaat”